Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Zdroj: David Sedlecký (wikimedia commons CC BY-SA 4.0)

Máslo hýbe Českem. Řeší ho i Fiala s Babišem

Cena másla se stala v Česku nejnovějším hitem – řeší ji politici, média i samotné supermarkety. Dokonce i Fiala s Babišem se navzájem obviňují, kdo opravdu stojí za jeho vysokou cenou.

Komentář – Tak je to tady. Česká republika čelí další krizi – krizi máslové. Ano, máslo se stalo středobodem našich vášní, obav a v neposlední řadě politických diskusí. Vypadá to, jako by máslo bylo tou poslední překážkou, která brání naší zemi v dosažení nirvány štěstí a prosperity. A zatímco obyčejní lidé přemýšlejí, jestli koupit jedno balení nebo dvě, naši politici se rozhodli využít situace, aby si na téhle žluté hroudě máselného tuku nahnaly taky nějaké ty politické body.

Premiér Petr Fiala tvrdí, že pokud má někdo schopnost ovlivnit cenu másla, je to právě Andrej Babiš a jeho koncern Agrofert. Samozřejmě na tom něco může být. Babišův holding má prsty všude, od polí přes mlékárny až po ty, kdo vám zajistí dopravu oné kostky másla do regálu vašeho oblíbeného obchodu. Ale ruku na srdce – přisuzovat Babišovi moc magicky ovlivňovat ceny másla jen proto, že má pár farem a mlékáren, je přeci jen poněkud zjednodušená verze.

Babiš samozřejmě využívá celou situaci zase k tomu, aby se mohl obout do vlády. Inu, proč ne? Máslo je jednoduše nyní hlavním hybatelem veřejného života. Jenže ona ta realita vetšinou bývá poněkud prostější. A možná je ta pravá skutečnost šikovně schovaná někde mezi regály, hned vedle cedule s nápisem „máslo v akci – jen 79 Kč“.

Jak už to tak bývá, pravda je mnohem prostší a méně vzrušující. Blíží se Vánoce, a to znamená, že ceny másla rostou, protože obchodní řetězce vědí, že máslo bude potřeba – a lidé ho koupí za jakoukoliv cenu, aby mohli své oblíbené vánoční cukroví. A to je ten pravý moment, kdy obchodníci zvyšují ceny, aby je před Vánoci mohli krásně „snížit“ a vytáhnout z lidí ještě víc peněz, když se v předvánočním šílenství ženou po slevách.

A aby to bylo ještě lepší, média se do toho zapojí a rozvíří vody – „cena másla roste!“ „Bude máslo za 100 korun?“ „Jak se zbavit máslové krize?!“ Lidé s vyděšený výrazem vyrazí na nákupy a roztáčí se kolotoč, který nelze tak jednoduše zastavit. Jak roste poptávka, roste s ní i cena. Podobně jako když slyšíme, že cena ropy stoupá, a všichni najednou spěchají natankovat – jen aby ta cena nakonec opravdu stoupla. Ale ne o původně deklarovanou korunu, ale rovnou o dvě.

Zřejmě by v tuto chvíli bylo nejlepší, kdyby po sobě politické špičky přestaly házet máslem a raději se zamyslely nad tím, jak skutečně funguje trh. Protože pokud je něco, co by opravdu pomohlo snížit cenu másla, tak to není Babišova kouzelná hůlka ani Fialův apel na obchodní morálku. Je to prosté – přestaňme máslo kupovat po deseti balíčkách jen proto, že se blíží Vánoce. Věřte mi, pokud bychom to dokázali, cena másla by začala zázračně klesat. Ale to bychom nesměli být ti, kteří se nechají jednoduše lapit do sítí vánočních akcí a reklamních letáků.

Takže, ano, můžeme dál sledovat, jak se Fiala s Babišem hádají, kdo za to může, a můžeme dál číst o cenových šílenostech v supermarketech. Nebo můžeme vzít rozum do hrsti a prostě z toho kolotoče vyskočit. Ale ruku na srdce, kdo by si přál Vánoce bez máslem navoněné vánočky, že?

Zdroj: Novinky.cz a iRozhlas.cz

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Mission News Theme od Compete Themes.