Půjde o první dálkovou linku obsluhovanou autobusy na LNG. Český dopravce UMSE s.r.o.
nasazuje nové stroje Scania-Irizar na trasu mezi Prahou a polským Krakovem.
Tisková zpráva – Praha, 22. května 2025 – Společnost Flix, globální poskytovatel mobility známý svojí nabídkou
udržitelného a cenově dostupného cestování, rozšiřuje svou flotilu o nové autobusy. Díky
spolupráci španělského výrobce Irizar, švédské Scanie a partnerského dopravce UMSE, s.r.o.
zařazuje do provozu model Irizar i6s s alternativním pohonem. Zkušební provoz s cílem snížit
závislost na naftě se rozjíždí i v srdci Evropy.
Společně se svými partnery a zákazníky mění společnost Flix podobu cestovního ruchu a nabízí
inovativní alternativy, které mohou pomoci stále většímu počtu cestujících snížit jejich
individuální uhlíkovou stopu.
Trasa projíždí v denní a noční variantě významnými městy v Česku i Polsku: Prahou (a pražským
letištěm), Brnem, Olomoucí, Ostravou, Katovicemi a Krakovem (kde zastavuje i na letišti).
Pophon na alternativní palivo LNG rozšíří výběr způsobu cestování v ČR.
Transformace flotily jako klíč k budoucnosti
Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je
dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Stejně jako Scania
měří i Flix svůj pokrok ve snižování emisí skleníkových plynů dle vědecky ověřených standardů v
rámci iniciativy Science Based Targets.
LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve
srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase
a provozních podmínkách. Důležité je, že technologie LNG je již zavedena a ověřena v praxi, což
umožňuje její využití na dálkových trasách, kde jiné možnosti (nejčastěji bateriové autobusy)
zatím nejsou ve větším měřítku provozně dostupné. Kromě toho mohou být autobusy používané
společností Flix poháněny také bio-metanem, což umožňuje další snížení emisí, a to v průměru
až o 90 % ve srovnání s naftou1.
„Jedná se o první dálkový autobus na LNG v Česku – nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také
první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix. Česko po Itálii, Německu,
Skandinávii a Nizozemsku (spolu s Polskem) představuje další projekt v Evropě, kde Flix zavádí
tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu. LNG je dnes jednou z nejdostupnějších a
nejosvědčenějších alternativ k naftě. Nicméně budoucnost nízkoemisní dopravy bude kombinací
technologií. Ve společnosti Flix testujeme řešení v různých regionech dostupná: elektrobusy,
solární panely, biometan. Zkoušky probíhají na místní úrovni, abychom je, jakmile to technologie a
infrastruktura dovolí, mohli zavést v širším měřítku,“ říká Michal Leman, víceprezident
společnosti Flix pro region Europe East.
Společnost GasNet je největším distributorem LNG pro silniční dopravu v České republice.
Aktuálně provozuje šest LNG plnicích stanic umístěných v blízkosti nejvytíženějších úseků českých dálnic. Kromě klasického LNG nabízí GasNet na všech svých stanicích i pokročilou a
obnovitelnou variantu tohoto paliva ve formě zkapalněného biometanu (bioLNG).
„Je pro nás nesmírně důležité, že se nám podařilo rozšířit řady našich zákazníků o autobusovou
dopravu. Je to poprvé, co se bude v Česku provozovat pravidelná linka s autobusem, který je
poháněn zkapalněným plynem. Zejména v osobní dopravě, která vede vždy zastavěnou a
obydlenou oblastí, ocení cestující i lidé v okolí trasy snížení emisí a hluku motoru,“ říká Filip
Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.
LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování
zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v
nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem tišší.
Dopravní partner UMSE bude autobus plnit zkapalněným plynem na domovské stanici GasNetu
v Praze, kde už také řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG.
K dispozici budou mít autobusy všechny plnicí stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý
provoz tohoto spoje. V Polsku bude k užití plnicí stanice společnosti Shell v Glivicích.
Páteřní linka mezi Českem a Polskem
Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu (i
letiště), Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov včetně Krakovského letiště. Linku provozuje
dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska. Vedoucí
Business Developmentu FlixBusu pro Česko, Zdeněk Tesárek vysvětluje důvod přechodu k LNG
technologii: „Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat
lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi
společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k
ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj
potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie
v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které
LNG a bioLNG nabídnou.“
Model Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského
výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu a emise. Podvozek
od Scanie zajišťuje spolehlivost a díky své modularitě a dokonalé integraci s karoserií nabízí
cestujícím nejvyšší bezpečnostní standardy. Autobus nabízí 54 míst pro cestující, kvůli umístění
plynové nádrže v podpalubí je toaleta netradičně umístěna v zadní části autobusu, zadní dveře
slouží k nástupu cestujících.
„Stavíme do středu pozornosti člověka a jeho potřeby. Autobusová doprava hraje klíčovou roli v
cestovním ruchu. Chceme a musíme nabízet taková dopravní řešení, která jsou šetrná k životnímu
prostředí a zároveň komfortní pro cestující. Scania proto nadále investuje do vývoje stále
účinnějších a bezpečnějších systémů,“ řekl Miroslav Vondra, zodpovědný za prodej autobusů
Scania v ČR.
Nové autobusy nabízejí maximální pohodlí a bezpečnost pro řidiče i cestující. Mezi jejich
přednosti patří:
Nižší hlučnost a vibrace
Kvalitnější vzduch díky inovativnímu systému klimatizace
Digitální zpětná zrcátka pro lepší přehled o okolí
Ergonomický design s optimalizovaným využitím prostoru
Praha je významný cíl i přestupní uzel v síti Flix
Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí
příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy, z Prahy se lze autobusem dostat bez přestupů do
427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách.
Launch autobusu probíhá při příležitosti exkurze členů Asociace společenské odpovědnosti do
Ptačího parku Josefovské louky a výrobního závodu ELTON hodinářská PRIM Manufacture
Tematické exkurze jsou součástí aktivit Asociace – největší iniciativy udržitelnosti a Cílů
udržitelného rozvoje od OSN v Česku, která sdružuje přes 600 členů z řad firem, veřejné správy,
akademické sféry i neziskového sektoru. Propojuje je napříč obory, inspiruje k odpovědnému
podnikání, rozvíjí dialog o udržitelnosti a vytváří prostor pro spolupráci – a právě to je cílem i
této události. Nabídne účastníkům nejen jedinečný pohled do chráněného území plného
biodiverzity (symbolicky právě na Mezinárodní den biologické rozmanitosti), ale také možnost
propojit se s dalšími profesionály a sdílet zkušenosti v neformálním a inspirativním prostředí.
Buďte první! Přidejte komentář